Aktywność oszustów nie maleje – nie pozwól im wzbogacić się Twoim kosztem!
Tylko w minionych pięciu dniach do leszczyńskiej Policji zgłosiły się cztery osoby, które łącznie straciły około 130 tysięcy złotych w wyniku działania oszustów.
Sprawcy tego typu przestępstw zawsze kontaktują się z potencjalnymi pokrzywdzonymi telefonicznie, zarówno poprzez osobistą rozmowę lub za pośrednictwem różnych komunikatorów internetowych. Przestępcy podają się za naszych znajomych, członków rodziny, przedstawicieli różnych służb (Policji, Prokuratury itp.) oraz pracowników banków.
Używają wszelkich dostępnych metod po to, aby poprzez oszustwo dorobić się kosztem innych. Zazwyczaj ma to związek z tym, aby wprowadzić „ofiarę” w stan zagrożenia, wywołać u niej przerażenie i obawę zagrożenia. Po czym wykorzystując element zaskoczenia i strachu, dają nadzieję na poczucie bezpieczeństwa i wsparcia powołując się na przedstawicieli zawodów godnych zaufania, co ma uwiarygodnić ich zamiary.
W ostatnim czasie powszechne stały się oszustwa związane "z pewnym zarobkiem" lub „pomnożeniem” swoich oszczędności np. poprzez inwestowanie w kryptowaluty, czy w fikcyjne spółki. Niestety w tego typu przypadkach poniesione przez pokrzywdzonych straty często wynoszą jednorazowo nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Wczorajszy przypadek pokazuje jak nie należy dać się zwieść „swoim znajomym” kontaktującym się nami poprzez różnego rodzaju aplikacje. 77-latka poinformowała Policję, że za pośrednictwem jednego z internetowych komunikatorów otrzymała wiadomość od swojej rzekomej znajomej, która potrzebowała jej numer telefonu, aby móc dalej prowadzić korespondencję i „brać udział w grze”. W związku z tym zawiadamiająca niebawem otrzymała informację, że szczęśliwie wygrała 4 tysiące złotych, jednak musi podać swoje hasła do logowania do konta bankowego. Po udostępnieniu tych danych z konta kobiety zostało pobrane ponad 2 tysiące złotych.
W roku 2023 w Komendzie Miejskiej Policji w Lesznie odnotowano 250 oszustw.
Policja apeluje!
-
Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
-
Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
-
Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
-
Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
-
Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za pracownika banku, policjanta, prokuratora czy pracownika innej instytucji mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z instytucją, nawet jeżeli nasz numer telefonu będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
-
Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami : „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna granic!
-
Nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki Policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
Zawsze pamiętajmy, że policjanci, prokuratorzy nigdy:
-
Nie informują telefonicznie o prowadzonych przez siebie sprawach, ich szczegółach i nie angażują do tego osób postronnych!
-
Nie zwracają się o przekazanie im gotówki i nie namawiają do wpłat pieniędzy na wskazane konta czy do bankomatów!
-
Nie zwracają się o przekazanie pieniędzy, bądź innych wartościowych przedmiotów w celu ich ochrony i aby złapać przestępców!
-
Nie oferują wynagrodzenia za udział w prowadzonych czynnościach!
Dbajmy o swoje bezpieczeństwo finansowe. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. Łatwowierność i emocje mogą spowodować utratę oszczędności życia.